bootcamp trainingsschema

Master your body

In Bootcamp, Sports by Sportaneous

Herken jij het probleem dat je meer zou willen sporten, maar dat je als gevolg van tijdgebrek daar niet aan toekomt? Geen zin om een duur maand of jaarabonnement aan te schaffen? Wel onder professionele begeleiding trainen aan jouw persoonlijke doelen? Tips en advies van een personal coach met resultaat gerichte coaching en oog voor kwaliteit? De komende weken neemt Steve Relyveld je mee in zijn bootcamp trainingsschema. Volg zijn vlogs hier @ Sportaneous en master your body!

Bootcamp trainingsschema by Steve

Binnen onze huidige maatschappij hebben we steeds minder tijd. Laat staan dat we tijd hebben om meerdere uren in de week te sporten al dan niet in een sportschool. Traditionele training programma’s zijn vaak gericht op langdurig trainen met een matige trainingsintensiteit.Aangezien traditionele training programma’s veel tijd in beslag nemen, moeten we op zoek gaan naar een zo efficiënt mogelijke bootcamp trainingsschema . BootBurg Outdoor Workouts werkt met een mix van vijf verschillende trainingsmethoden die gericht zijn op korter trainen met een zo hoog mogelijk rendement, hoge intensiteit, in combinatie met relatief korte rustperiodes.

Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat het toepassen van een gecombineerd trainingsschema met hoge intensiteit: high-intensity interval training (in vergelijking tot langdurige trainingen met matige trainingsintensiteit) de prestaties van sporters verbeterd. Dit betekent dat er in een veel kortere tijd verbeterde resultaten worden behaald ten opzichte van traditionele trainingen.

Door te trainen volgens deze gecombineerde methoden van Bootcamp trainingsschema is het als man mogelijk in 60 minuten tussen de 800-1100 calorieen te verbranden. Als vrouw tussen de 500-700 calorieën. In vergelijking met een sportschool waarbij je eenzelfde resultaat in 3-4 uren kunt behalen, is dit een veel efficientere manier van trainen. De doordachte rustmomenten zorgen ervoor dat je voldoende vet verbrand.

De workouts zijn multi-level wat inhoudt dat je vanuit elk niveau kunt instappen/deelnemen. Elke oefening is namelijk in vier levels uit te voeren. De vier levels zijn;

  1. Base
  2. Regular
  3. Advanced
  4. Extreme

Warming up

Door de hoge intensiteit bestaat er een grotere kans op blessure. Zorg er daarom voor dat je de volgende punten in acht neemt;

Start met een warming-up van 5-7 minuten waarbij een dynamische oefeningen gedaan worden.

  • Een effectieve oefening hiervoor is bijvoorbeeld de jumping jack
  • Let op de juiste houding van je lichaam. In het bijzonder de stand van je rug ten opzichte van de benen en romp is een belangrijk punt
  • Zorg voor een constante ademhaling die past aan de intensiteit van de oefening. Hogere intensiteit betekent meer zuurstof inname
  • Zorg ervoor dat je telkens net voorbij de grens van verzuring van je spieren traint. Hiermee verbeter je de spieruithoudingsvermogen en wordt je telkens sterker
  • Zorg na de training voor een statische coorling down om je spieren weer op lengtre te rekken en je lichaam tot rust te laten komen.
  • En het belangrijkste, leer de signalen van je lichaam en spieren te begrijpen

Fysiologische verbeteringen van het lichaam als gevolg van gecombineerde high intensity trainingsmethoden

Verbetering van de glucose tolerantie. Suikers worden beter uit het bloed opgenomen om uiteindelijk te worden gebruikt om energie te leveren.

Verhoging van de VO2 max. Er wordt meer zuurstof door het lichaam opgenomen om meer energie te verbranden. De VO2MAX is de belangrijkste graadmeter over hoe het met jouw conditie gesteld is. Het meet de maximale hoeveelheid zuurstof die je iedere minuut op kan nemen. De VO2MAX, ook wel aangeduid als  maximale zuurstofopname, is een goede indicator voor de fitheid van het cardiovasculaire (hart) en respiratoire (ademhaling) systeem. Het is een schatting over hoe het lichaam de zuurstof gebruikt om energie te kunnen leveren – en is nauw gerelateerd aan de functionele capaciteit van het hart.

Verlaging van de systolische bloeddruk. Maximale druk die wordt opgebouwd in de aorta wordt hierdoor lager. Verlaging van de hartslag. Betere functie van het hart en meer energieverbruik.

Doorzettingsvermogen

Je blinkt niet van de ene dag op de andere in iets uit, alleen door hard werken behaal jij jouw doelen. De trainer-coach geeft jou advies hoe je een andere (lees slimmere manier van trainen) sneller, sterker, explosiever, krachtiger kan worden. Dit behaal je niet als je niet over de juiste mindset en doorzettingsvermogen beschikt. De trainer-coach weet jou telkens op een dusdanige wijze te motiveren dat ook jij hierin zult groeien. Het stellen van doelen en deze door hard werken te behalen, ondersteund door de tips en adviezen van trainer-coach, geeft een euforisch gevoel.

Zelfvertrouwen

Als jij er in slaagt goed door te zetten en vol te houden, zullen de workouts voor een keiharde dosis vertrouwen zorgen. Dat zelfvertrouwen en geloof in eigen kracht en kunnen zal zich ook uitstralen in zaken die je onderneemt buiten de workouts.

Plezier

Uiteindelijk is het ook belangrijk dat je voldoening en plezier haalt uit een workout. Als je geen plezier haalt uit wat je doet, heb je niet het gevoel beloond te worden voor je inspanningen, maar net dat je gestraft wordt en het een verplichting wordt. Zonder plezier is het niet mogelijk positieve ervaringen en eigenschappen te halen uit een workout.

De Master himself

Mijn naam is Steve Relyveld. Oprichter, eigenaar en trainer-coach van BootBurg Outdoor Workouts. BootBurg Outdoor Workouts is een zelfstandige onderneming dat zich richt op outdoor workouts en outdoor events met een sportief karakter. Ik ben gecertificeerd fitness, krachtsport, all levels Bootcamp, Obstacle Course Race, HIT, SAQ outdoor sports instructeur met ervaring in boks, Insanity, Tabata, Cardio en Interval trainingen. Inmiddels 18 jaar actief in de sport.

Conclusie

Als je weinig tijd hebt om naar een sportschool te gaan, of vlugger resultaat wilt boeken, dan zijn de vlogs en blogs van Steve Relyveld een uitstekend alternatief om je prestaties als sporter te behouden al dan niet te verbeteren. Door het volgen van mijn maandelijkse bootcamp trainingsschema zul je merken dat je niet alleen fit zal worden maar ook groei in zelfvertrouwen.

Training 1

 

Meer laden +