primitive gym harderwijk

Primitive Gym Harderwijk

In Calisthenics, Fitness, Locations, Vlogs by Carola Doornbos

10 maanden geleden is Sander de Bruin gestart met Primitive Gym Harderwijk en niet zonder succes. Ik ben erg benieuwd hoe hij dit concept zo snel zo groot heeft kunnen maken. Naast dit inspirerende interview mocht ik ook een lesje ‘primitive fitness’ mee doen. Of ik dat overleefd heb, zie je hieronder in mijn vlog.

 Je bent een jonge ondernemer en zet iets compleet nieuws neer in Harderwijk. Had je ooit gedacht dat dit concept zo zou aanslaan?

Natuurlijk wel gehoopt. Ik heb mijn volle 100% gegeven en ik ga als een speer. Ik ben nu al bij het doel wat ik eigenlijk over 2,5 jaar had staan in mijn ondernemersplan. 

Op dit moment staan mijn zwager en een goede vriend mij ook bij want door deze opkomst moest ik zelfs wat roosterwijzigingen aan te brengen.

 Bij primitive gym zijn er verschillende lessen te volgen. Voor de dummies onder ons, wat is primitive fitness?

Het is een HIIT workout die ongeveer 30 a 45 minuten duurt. Tegenwoordig heeft iedereen tijdsgebrek dus deze training is kort maar krachtig. Het is goed voor je spieren, uithoudingsvermogen, conditie en coördinatie. Het maakt niet uit of je ervaren of niet bent, jong of oud, iedereen kan mee doen.

 Daarnaast zijn er ook primitive outdoor en BBB circuit lessen te volgen. Hoe zorg je ervoor dat dit concept interessant blijft voor de doelgroep?

Geen training is het zelfde en we trainen elke keer een andere spiergroep, dat houdt het leuk. In het begin heb ik 150 trainingen gemaakt want het is belangrijk om variatie en creativiteit door te voeren in de trainingen. 

Inspiratie haalt Sander onder andere van de Australische HITT work-outs maar veelal komt uit zijn eigen hoofd. Zo bedenkt hij nieuwe oefeningen en probeert hij meerdere spiergroepen te combineren voor een complete work-out waar je gegarandeerd spierpijn van krijgt.

Zijn er op dit moment nieuwe hypes op het gebied van primitive sports?

Ik vind het heel fascinerend hoe het menselijk lichaam beweegt. Als mensen gaan ‘spelen’ vergeten ze dat ze aan het sporten zijn en dat is mijn doel. Nieuwe hypes zijn onder andere het ‘apenkooien’ wat je deed op de basisschool. Sporten zoals trampoline springen en trefballen zul je daarna niet meer zo vaak hebben gedaan en  dat wil ik dus graag terug brengen met een stoerder randje.

Ook borrelt het idee om met de sportschool op wintersport te gaan want de band met en tussen de leden is super.

 Waar zie je jezelf in de toekomst staan?

Ik wil de sportschool nog meer laten groeien. Daarvoor moet ik binnenkort al opzoek naar een nieuwe locatie. Ik moet meer mensen kunnen onderbrengen maar wil het wel knus houden. De doelgroep nu is tussen de 15 en 60 jaar maar de groep is heel hecht en dat is uniek. 

 Ik ga straks een les mee doen, nog tips & tricks voor beginners?

Begin rustig aan en doseer je krachten over de verschillende rondes. Bij ronde 4 kan je helemaal los gaan. Het is belangrijk om goed te blijven ademen en te communiceren hoe het gaat. Mocht het niet lukken, dan help ik graag om de oefening iets aan te passen.

Meer laden +