Milieubewust sporten-sportproducten-duurzaam-duurzame-sportkleding

Milieubewust sporten? Begin bij je sportbroek!

In Products, Training by Sportaneous

We zijn ons allemaal steeds bewuster van de grote gezondheidsvoordelen van regelmatig (intensief) bewegen. Maar de moderne sporter kijkt verder dan de sport zelf. Als sportieve en milieubewuste consument wil je niet alleen je eigen gezondheid verbeteren, maar er ook zeker van zijn dat jouw sportuitrusting op een gezonde, milieubewuste en ecologische manier wordt vervaardigd. Want ja, een schone omgeving sport nu eenmaal lekkerder.  Kortom: die flitsende sportbroek (en meer) moet het liefst duurzaam zijn geproduceerd.

Maar wat betekent duurzaam eigenlijk?

Momenteel heeft bijna iedereen de mond vol van het woord duurzaam. We staan echter te weinig stil bij de betekenis van dit woord. In het kort komt het er op neer dat het productieproces van duurzame producten, in dit geval dus sportkledij, op geen enkele manier schade toebrengt aan het milieu of de natuur, én tegelijk garant staat voor een lange levensduur en mooie, kwaliteitsvolle producten. Lange tijd leek het erop dat deze voorwaarden niet met elkaar verenigbaar waren. Daar komt nu steeds meer verandering in.

Hoe kunnen producenten en grote merken ervoor zorgen dat de sportkledij die zij vervaardigen duurzaam is, ecologisch verantwoord is en er ook nog eens mooi uitziet?

We nemen je mee langs de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzame materialen zodat jij ook weer helemaal op de hoogte bent van sport fashion en welke milieubewuste keuzes jij hierin kan maken.

Milieubewust sporten: Nylon en polyester kunnen gerecycleerd worden.

Producenten van sportkledij recycleren steeds vaker nylon en polyester. Ze maken nog wel steeds gebruik van nylon en polyester. Toch zetten ze al een stap in de goede richting. Nylon en polyester worden gemaakt op basis van petroleum. Heel erg niet duurzaam dus, want dat is dezelfde olie die we gebruiken om onze auto’s, vliegtuigen en andere voertuigen op te laten rijden. Ergo: CO2 en een enorme milieubelasting. Maar! Door deze stoffen te recycleren worden producenten van sportkledij minder afhankelijk van deze vervuilende en dure grondstof. Het kan natuurlijk nog altijd beter. Gerecycled nylon en polyester zorgen er dan misschien wel voor dat fabrikanten minder afhankelijk zijn van petroleum om zwembroeken te kunnen maken, maar ze produceren nog steeds nylon en polyester. Het is natuurlijk niet eindeloos mogelijk om deze stoffen te recycleren. Aan het einde van de rit komen deze gerecyclede nylon en polyester zwembroeken, bikini’s en zwempakken toch weer vanuit onze wasmachines als microplastics in de oceaan terecht.

Hoe kunnen bekende merken van sportkleding zorgen voor een duurzaam productieproces?

Duurzame sportkleding gaat niet om het materiaal alleen. Willen we al sportend geen negatieve impact maken op het milieu, dan is het nodig om niet alleen aandacht te hebben voor het hergebruiken van reeds bestaande materialen, maar ook om het hele productieproces duurzamer en ecologischer te laten verlopen.

Een milieuvriendelijk productieproces in 4 stappen

De hedendaagse sport fashion bestaat uit microvezels die, al dan niet gerecycleerd, een negatief effect hebben op het milieu in het algemeen en op de kwaliteit van het water in het bijzonder. Laat nu net water het element zijn waar het allemaal om draait bij je yogabroek en hardloopshirt. Het is belangrijk dat sportkledij waterdicht is, maar tegelijk ook vochtdoorlatend is naar buiten toe. Iedere sporter is zich hiervan bewust. Het lijkt een dilemma. Op microniveau zien we bij sportkledij wat zich op macroniveau in onze zeeën en rivieren afspeelt. We hebben water nodig, maar tegelijk zijn we als mensen er de oorzaak van dat we dit broodnodige water blijven vervuilen. Enkel een gestructureerde aanpak kan hier verandering in brengen.

  1. Geen gebruik maken van microvezels
  2. Testen van nieuwe materialen: deze stap zit momenteel in de voorbereidende fase. Eind 2018 moet het mogelijk zijn om nieuwe materialen te testen.
  3. Gebruikerservaring: deze wordt ingepland na het beëindigen van de testfase op het eind van het jaar 2018.
  4. Ontwikkelen van nieuwe materialen: hier wordt aan meegewerkt door onder andere mega brand Adidas.

Stappenplan: Girlfriend Collective

Dit stappenplan is een initiatief van Girlfriend Collective. Het ging zeker niet onopgemerkt voorbij. De eerste producten van het collectief werden trouwens gratis aangeboden. Je hoefde enkel voor de transportkosten te betalen. Het innovatieve productieproces werd opgepikt door vele modeliefhebbers van over heel de wereld. Adidas is het eerste echte grote merk dat hiermee aan de slag gaat! De reactie op de nieuwe producten waren ronduit positief. Waar bij gerecycleerde producten vaak gedacht wordt aan verbleekte spullen waarin niemand gezien wil worden, bleken de leggings van Girlfriend Collective boven verwachting aan te slaan. Mogelijk heeft het ermee te maken dat de doelgroep van het bedrijf sporters zijn. Wie zorg draagt voor zijn of haar eigen lichaam, heeft in de meeste gevallen immers ook oog voor de natuur, ecologische producten en het milieu. Dat de leggings van Girlfriend Collective er best ook mogen zijn speelt uiteraard mee in hun succes. Zo is het eindelijk mogelijk om 2 vliegen in één klap te slaan: Sportfashion op de markt te brengen die er niet alleen goed uitziet, maar ook nog eens ecologisch verantwoord is.

Welke merken bieden al duurzame sportkledij aan?

Steeds meer grote merken hebben duurzame sportkleding in het assortiment. Adidas is hier een voorbeeld van. Het is duidelijk dat de grote namen het zich niet meer kunnen veroorloven om onverantwoord om te springen met het milieu en de natuur. Zo voldoet het recycleren van nylon en polyester niet langer omdat het aan het einde van de rit nog steeds petroleum als grondstof gebruikt. Het stappenplan van het kledingcollectief dat de sportkledij van Adidas vervaardigt, is daar een belangrijke getuige van. Behalve dit grote Duitse merk zijn er tal van andere bekende namen die resoluut voor duurzame en milieuvriendelijke sportkledij gaan. Voorbeelden zijn: Fashion Revolution, Dow Jones Sustainability Indices, Rank a Brand, Greenpeace’s “Detox My Fashion” en Project Just. Merken zoals Puma, Patagonia, New Balance en Athleta volgen de nieuwe trend. Duurdere merken bengelen echter onderaan de ranking van de duurzame merken op gebied van sportkleding: DKNY, Marc Jacobs en Michael Kors behoren tot zulke negatieve uitschieters.

Waarom doen dure merken niet mee aan de duurzame trend?

Het lijkt onbegrijpelijk in het tij waarin milieubewust sporten meer aandacht krijgt! We hebben namelijk maar één planeet en daar moeten we zuinig mee omspringen. Het is nu al mogelijk om duurzame, ecologisch verantwoorde en trendy sportkleding op de markt te brengen. Tegelijk merken we ook op dat net de betaalbare merken het eerst aandurven om ecologisch verantwoorde sportkleding op de markt te brengen. DKNY, Marc Jacobs en Michael Kors behoren tot het duurdere marktsegment van de sportkleding. Wij durven hieruit af te leiden dat chique merken het nog niet aandurven om mee te gaan in een vernieuwende en broodnodige trend. Jammer! Het is uiteraard te begrijpen dat bij een duurzamer productieproces ook een hoger prijskaartje komt kijken. Dan verwacht je toch dat duurdere merken daar wel prima mee weg kunnen komen? Helaas is dat dus tot op heden niet het geval…

Ook Nike is een merk dat momenteel nog niet deelneemt aan initiatieven om ecologisch verantwoorde sportswear op de markt te brengen. Bij dit merk is echter wel verbetering merkbaar. Tegen 2025 wordt ook bij Nike een ecologisch verantwoorde sportkledinglijn verwacht. Duurt lang!

Mode en identiteit

De reden waarom de zogenaamde betere merken niet mee instappen in de duurzame trend heeft volgens sociaalwetenschappelijk onderzoek te maken met het verband tussen mode en identiteit. Duurzame materialen zoals organisch katoen, fairtrade katoen, eucalyptus en hergebruikt polyester klinken niet ‘cool’ genoeg om het doelpubliek van de zogenaamde betere merken aan te trekken. Deze materialen worden immers nog altijd onterecht in verband gebracht met zweverige types die kruidenthee in de wereldwinkel kopen. Een hippe yup die strak in het pak zit, wil zich daar uiteraard niet mee associëren. Tijd voor een drastische mentaliteitsverandering. Met Sportaneous aan het roer!

Er waait een nieuwe wind in de modewereld

In de reguliere modewereld waait sinds kort een nieuwe ecologische wind. De duurdere merken pikken de duurzame, ecologische trend nog niet op, omdat zij vrezen klanten te verliezen. Tegenwoordig dringt het ecologisch bewustzijn echter door tot alle lagen van de bevolking. Ook de meer gemiddelde sporter wil niet achterblijven en wordt maar al te graag gezien in ecologisch verantwoorde en duurzame kledij. Als je het ons vraagt, kunnen de exclusieve topmerken het zich niet langer veroorloven om achter te blijven! Zoniet, voldoen zij niet langer aan de eisen van hun doelpubliek en lopen zij een reële kans om hun status als exclusief topmerk te verliezen!

En wanneer schaf jij een yogabroek aan van biologisch katoen?

  • Meedoen met milieubewust sporten? Cool! Check hier voor inspiratie rondom duurzame sportkleding
  • Biologische en sociaal verantwoorde casual kleding shoppen? Check het start-up merk ref17
  • Duurzaam hersteldrankje mee voor het sporten? Check Predator Endurance

Predator Health Adaptogenen Stress Sportaneous

 

Tekst door Sportaneous’ main guest writer Sjors.

Meer laden +