lunch break tips

Lunch Break

In Health by Sportaneous

Vaak schiet het erbij in, die lunch break op het werk. In tijden van hoge werkdruk kiezen we vaak voor een sandwich tussen de bedrijven door en denken we dat we ons geen rustmoment kunnen veroorloven. Met één hand aan het toetsenbord en in de andere hand een vork om te prikken in een salade, hebben we de beleving efficiënt te werk te gaan. Soms slaan we een lunch zelfs helemaal over, als we te veel werk op ons bord en te veel hooi op onze vork hebben genomen. Maar is een moment van rust en ontspanning niet essentieel voor een productieve dag?

Workflow

In de huidige werkcultuur hebben we geregeld de neiging om breaks over te slaan, omdat we andere prioriteiten stellen. Als we lekker in die workflow terecht zijn gekomen, vinden we het moeilijk om de werkzaamheden even te parkeren en onze hoofden leeg te maken. Het – stoppen op ons hoogtepunt – ideaal, waarin experts juist adviseren om het werk te laten liggen als we onze ‘top of productivity’ hebben bereikt, staat hier lijnrecht tegenover. Dit principe vertelt ons dat het vooruit schuiven van onze werkzaamheden, op momenten waarin we onze concentratie verloren zijn, juist ertoe leidt
dat we ons werk niet met een gerust hart kunnen achterlaten. Dit heeft als gevolg dat onze taken in ons hoofd blijven rondspoken.

Energie

Werken levert niet niet alleen energie op, maar kost tegelijkertijd ook energie. Het werk voelt in de meeste gevallen zwaarder na één of twee uur en hierdoor is de kans op het maken van fouten groter. Carrière
maken en ondernemerschap staan gelijk aan topsport. Net zoals dat atleten voedingstoffen nodig hebben om prestaties te leveren en sportieve grenzen te verleggen, hebben wij voeding nodig om het meeste uit onze hersenpannen te halen. We moeten niet vergeten onszelf tijd te gunnen om onze hersenen op te laden. Onze lunch break time biedt de ideale kans om even bij te tanken en om ons energiepeil weer op orde te stellen.

Productiviteit

Zonder voeding geen energie en zonder energie geen productiviteit. Niet alleen de eerste en laatste paar uur van de werkdag beïnvloeden ons productiviteitsniveau. Het nemen van een pauze tijdens het werk, maakt ons niet alleen betere professionals, maar ook gezondere en blijere personen! Onze creativiteit en productiviteit op de lange termijn zullen ons helpen beter in ons vel te zitten, ook zal ons stress- en vermoeidheidslevel lager uitvallen.

Nu even niet! – Tips & Tricks

Toch blijft het een uitdaging om daadwerkelijk actie te ondernemen. Maak daarom met jezelf de afspraak over het moment dat en de tijd die je inplant om even lekker te ontspannen. Een magere 60 seconden om je sandwich naar binnen te werken achter je bureau telt niet. Probeer juist je mailbox even met rust te laten en even afstand te nemen van jouw job. Loop even weg van je directe werkomgeving, bijvoorbeeld naar een andere ruimte.

Of beter nog, schep even wat ‘fresh air’ naar binnen tijdens jouw outside lunch break. Een wandeling activeert jouw hersenen om de rest van de dag weer actief en productief door te komen! Bovendien biedt een lunch break, naast tijd om te relaxen, ook ruimte om eens naar de personen achter onze collega’s te vragen. Dwing jezelf om gedurende deze pauzes geen werkgerelatieerde vragen te stellen!

Sports in Daily Life

Naast de taak om rustmomenten te vinden in onze volgeplande werkdagen, kunnen wij onszelf ook dagelijks uitdagen om van onze routines een sport te maken! Het leven is eigenlijk één grote jungle van sportieve mogelijkheden die ons in staat stellen tussen de bedrijven door in beweging te blijven. Check ook deze tips om jouw dagelijkse activiteiten te transformeren in sportieve challenges!

  1. Parkeer je auto een straatje verderop
  2. Jog een rondje met de hond in plaats van het maken van een wandeling
  3. Sta op van een stoel zonder je vast te houden
  4. Strik je veters terwijl je op één been staat
  5. Draag zware schoenen
  6. Doe een kruiprace met een baby
  7. Til je koffer in bagageruimtes boven je hoofd
  8. Ga staan in een rijdende bus zonder je vast te houden aan de hengsels
  9. Fiets zonder handen
  10. Doe squat oefeningen terwijl je op de trein staat te wachten
  11. Beweeg je armen op en neer terwijl je gevulde boodschappen tassen draagt
Meer laden +