LOC7000, your festival heroes!

In Business, Culture, Events by Odine van den Broeke

Lochem, the city that never sleeps!

Voor een triviant: Wat is de overeenkomst tussen de EO jongerendag,Defqon.1, Lowlands, North Sea Jazz en Lochem? (voor de zekerheid: Lochem is een stad(je) in de achterhoek) Naast het feit dat er ongetwijfeld inwoners uit Lochem tijdens deze events hun stad zullen representen, verder vrij weinig.

LOC7000

Even terugkomend op het juiste antwoord inzake de triviantvraag, Lochem is de thuisbasis van LOC7000.Ruim 30 jaar ervaring gaat er schuil achter deze evenementenspecialisten. Met als resultaat dat zij als organisatie betrokken zijn bij ruim 150 evenementen. Dat ze in Lochem niet van stilzitten houden blijkt uit het feit dat ze de afgelopen jaren als organisatie zijn gegroeid in het aanbod van diensten. Het continue doorontwikkelen gericht op de veranderingen binnen evenmenten sector, heeft ervoor gezorgd dat LOC7000 een leading party is binnen de branche. Steeds vaker doet men een beroep op hun kennis en expertise als het gaat om bijv; publieks catering,vergunningen,veiligheid, mobiliteit en (site) productie. Dit zorgt er voor dat je tijdens eerder genoemde festivals in een gespreid bedje terecht komt als het gaat om  o.a horeca tot het simpel bezoeken van het toilet. Je kunt gerust stellen dat zij de dragende krachten zijn achter elk succesvol festival.

Bij het bezoeken van een event of festival is het voor bezoekers “heel gewoon” dat er een infrastructuur staat waarbij je bijvoorbeeld niet lang hoeft te wachten om te parkeren, dat er een vette line up staat en dat de publiekscatering op orde is. Niets is natuurlijk minder waar, neem even als voorbeeld het organiseren van je bruiloft (voor als je tinderdate echt uit de hand is gelopen) voor 150 gasten.Dan weet je dat er veel tijd in het organiseren en plannen gaat zitten om iedereen het idee te geven dat er overal over is nagedacht.

Horeca is the new black

Pim Zuethoff, nu eindbaas binnen LOC700 en ooit begonnen als stagiair, heeft een duidelijke visie op het succes van het bedrijf: “ sinds de jaren 70 draaien wij al mee in de wereld van events en concerten. Wat ons na al die jaren nog steeds relevant maakt voor onze opdrachtgevers is dat wij innovatief willen blijven op alle facetten binnen een event”

Afgelopen jaren zie je dat het festival aanbod enorm is toegenomen, in de drukste periode binnen het seizoen kun je elk weekend wel ergens je festival outfit showen. Door deze concurrentie is de markt ook gedwongen om ander te gaan denken: “vroeger bestond een festival uit een groot grasveld en een sterke line-up en was horeca een ondergeschoven kindje. Nu zorgt het hebben van een goed operationeel horecaplan ervoor of je festival financieel gezond is”

Data versus creativiteit

Dat ze binnen LOC7000 beschikken over “operationele wizkids” blijkt uit het feit dat het vergaren van festival data steeds belangrijker is geworden. Logisch, aangezien het in je in staat stelt om als specialist veel beter aan de wens te kunnen voldoen van de bezoeker. Of dachten jullie het puur toeval was dat je steeds minder lang bij de bar op je biertje staat te wachten? Nope! Organisatoren worden steeds creatiever in het vergaren van belangrijke data. Wie kan zich nog de activatie herinneren van Nedap (geloof het of niet: HQ in Groenlo) tijdens Lowlands?  Superhandig die playlist die je netjes ontving na het bezoeken van een zwaar weekend! Uiteraard zijn deze digitale check-ins ook heel handig om achteraf te evalueren hoe de bezoekersstromen waren. “Data helpt ons bij het verbeteren van het operationele proces en het festival concept” aldus Pim.

Dat een goed festival niet uit alleen data verzamelen bestaat bevestigt Pim. “ elk festival begint met een goed concept, daar zijn wij bij LOC700 goed in. Wij willen niet alleen maar die partij aan de zijlijn zijn, wij willen als specialist betrokken zijn bij het creatieve proces.”

Partnerships werken!

Dat innovatie en partnerships een belangrijk onderdeel is van binnen LOC7000 blijkt uit de introductie van The Wave. THE WAVE is een flexibele stand met overkapping die multifunctioneel inzetbaar is voor tijdelijke inrichtingen en behuizingen, zoals een bar, beursstand of verkoopruimte. Op initiatief van LOC700 is deze flexibele alleskunner ontwikkeld, Stageco tekende voor de bouw. Inmiddels heeft The Wave zijn vuurdoop gehad tijdens Eurosonic in Groningen. Dit project tussen twee partners is een mooi voorbeeld hoe in de toekomst steeds intensiever samengewerkt dient te worden tussen de verschillende stakeholders binnen een event of festival. Want waarom zou je alles onder willen brengen bij een partij? Binnen de sportwereld is dit al heel normaal. Neem als voorbeeld Rico Verhoeven, sinds december 2016 na zijn gevecht met Badr Hari een BN’er, die verzamelde in de loop der jaren een hele staf om hem heen. Deze groep mensen ondersteunen deze wereldkampioen kickboksen op het gebied van training, voeding en commercie. Het resultaat: gister kwam het nieuws naar buiten dat Verhoeven een mega contract heeft getekend bij Glory! Iets wat hem wellicht niet was gelukt als hij als eenpitter de sport zou bedrijven.

Volgens Pim is de kans aanwezig dat een festival steeds vaker gedragen zal worden door verschillende specialisten die ieder een eigen tak onder hun hoede nemen. Niet zo heel verwonderlijk als je kijkt naar het bedrijfsleven, daar bestaat de allround medewerker ook al een tijd niet meer. Tijdens een project schuiven steeds vaker dedicated specialisten aan om er gezamenlijk voor te zorgen dat het eindproduct er komt. “Binnen de eventbranche zal dit ook steeds vaker gebeuren. Als LOC7000 zullen wij steeds vaker als specialist aanschuiven binnen een project.”

Shout-out naar stage lopend Nederland

Stage, wie is er niet groot mee geworden! Weken achter elkaar sta jij elke dag vroeg op. Met een beetje geluk ontvang je ook nog een stagevergoeding. Minimaal 20 keer per dag kijk je naar de klok: “is het al 17.01 uur?”. Voor al deze strijders op de werkvloer: er is hoop! Er zijn echt organisaties waar jij jezelf kan opwerken tot eindbaas! Dus blijf vooral vrolijk hard werken en rondstrooien met koffie voor collega’s, IT WORKS! Pim Zuethoff is hier het levende bewijs van.

 

 

 

 

Meer laden +