fitspiration

“Fitspiration”

In Health, Pickup by Angel Udvardi

Mediapsychologisch aspect van “fitspiration”

Het afgelopen jaar schoten de fitspiration accounts als paddenstoelen de grond uit. Waar je ook keek, op ieder sociale media kanaal kwam je wel een fitspiration account tegen. Maartje Laterveer vertelde het al in een essay: “Het schoonheidsideaal lijkt niet alleen perfecter geworden, maar ook een stuk dwingender”.

Van slank naar slank en gespierd

Vroeger was het schoonheidsideaal vooral slank, tegenwoordig is het slank en gespierd. Slank zijn alleen lijkt niet meer goed genoeg. Er zijn redelijk wat onderzoeken gedaan naar de effecten van sociale media op lichaamsbeeld. De meeste studies gingen over de negatieve effecten van blootstelling aan beelden van slanke vrouwen op het lichaamsbeeld, maar een recentere  studie van Benton en Karazsia (2015) wees uit dat blootstelling aan slanke, gespierde modellen leidt tot een slechter zelfbeeld.

Fitspiration inspireert niet écht

Fitspiration is vooral aanwezig op Instagram en ook de studie van Boepple en Thompson (2016) wees uit dat fitspiration kan leiden tot een negatief lichaamsbeeld. Doordat Instagram een visueel platform is, kunnen gebruikers zich vaker vergelijken met anderen dan op Twitter en Facebook. Deze “social comparisons” spelen een grote rol in de relatie tussen het (slechtere) lichaamsbeeld en de blootstelling aan social media (Fardouly & Vartanian, 2016).

Instagram als fitspiration medium

Tiggemann en Zaccardo (2015) onderzochten in hun studie, met de toepasselijke naam “Exercise to be fit, not skinny”, het effect van blootstelling aan fit accounts van Instagram op het lichaamsbeeld dat vrouwen van hun lichaam hebben. Interessant is dat de gevonden effecten negatiever waren dan bij de controlegroep, welke neutrale beelden bevatte. Fitspiration accounts hadden dus echt een significant effect op een negatiever lichaamsbeeld!

De effecten van  beelden waren negatiever dan voorgaande studies, waarin beelden van slanke vrouwen werd gebruikt. Dit houdt in dat na het zien van een fitspiration afbeelding, vrouwen een nog slechter zelfbeeld krijgen dan wanneer zij een afbeelding zien van slechts het slanke vrouwenideaal.

Tiggemann en Zaccardo (2015) gaven als verklaring dat het negatievere lichaamsbeeld kwam door de mate van “critical processing”. Hiermee wordt bedoeld dat vrouwen fitspiration minder kritisch verwerken. Tegenwoordig zouden vrouwen fitspiration afbeeldingen minder kritisch verwerken dan wanneer zij afbeeldingen van het slanke vrouwenideaal zien, waardoor de negatieve effecten niet worden afgezwakt.

 

Meer laden +