EMS training_Sportaneous

Training met Electric Muscle Stimulation (EMS)

In Fitness, Health, Sports, Training by Sportaneous

First world problem: je wilt wel sporten en gezond zijn maar je hebt er gewoon geen tijd voor. Werk, studie en socializen; wanneer heb je tijd om je lichaam in shape te krijgen? Gelukkig is daar EMS: Electronic Muscle Stimulation. Volgens de gyms, die deze populaire trainingsmethode aanbieden, is het 18x effectiever dan normale krachttraining. Oftewel 20 minuten aan de electroden hangen heeft hetzelfde effect als 3 uur gewoon sporten. Zou deze workout-tool net zo effectief zijn als de elevation training mask? Of is EMS training een uitkomst voor jou?

Wat is EMS?

EMS is een methode die gebruikt kan worden om je spieren extra aan te laten spannen en wordt gebruikt bij trainingen en herstelbehandelingen. Door elektroden te plaatsen op diverse of enkele lokale gebieden van je lichaam worden je spieren door externe stimulatie extra getriggerd. EMS zorgt met minuscule elektrische pulsen dat je spieren samentrekken, terwijl dit normaal gesproken door je hersenen wordt aangestuurd. Met behulp van EMS kun je daarom in plaats van 45% circa 90% van je spieren gebruiken. Je moet natuurlijk dan nog steeds oefeningen doen, maar door de elektrische ballast hebben deze meer impact. Hevige spierpijn de volgende dag gegarandeerd!

EMS wordt tegenwoordig aangeboden in sportscholen, wellness centra en zelfs in sommige schoonheidssalons.  Ook fysiotherapeuten passen EMS toe om de spieren van gewrichten met weinig belasting sterker te maken. Het komt echter, zoals bijna alle sportinnovaties, uit de topsport. De eerste verslagen waarin EMS in sport werd gebruikt komen uit de Sovjet Unie in de jaren 50. Bruce Lee liet zich vrijwillig elektrocuteren en ook Muhammad Ali gebruikte EMS al in de jaren 60 van de vorige eeuw! Tegenwoordig is Usain Bolt een fervent gebruiker van de methode. Met andere woorden: de technologie werkt en wordt breed toegepast. Maar doet het ook echt wat het belooft in de flitsende sportschool marketing: een glimmend wasbordje kweken in 20 minuten per week?

Hoe voelt EMS bij training?

Anders dan je zou verwachten bij een oefening waar je stroom door je lichaam stuurt is trainen met EMS niet pijnlijk of gevaarlijk. Volgens ervaringsdeskundigen is het zelfs een plezierig gevoel en kan het tintelend of kietelend aanvoelen. Zolang de voltage maar laag wordt gehouden voelt EMS als een soort massage zonder dat iemand je daadwerkelijk aanraakt. Je voelt je spieren aanspannen zonder dat je er wat voor hoeft te doen (nouja, je moet natuurlijk wel betalen voor een EMS training). Het is geen heftige samentrekking, maar in combinatie met je workout zullen de oefeningen zwaarder aanvoelen dan normaal. Indien je de stroomsterkte te hoog zet, zullen je spieren zich als het ware verkrampen en zal het uiteraard moeilijker en wellicht wel pijnlijker zijn om te bewegen.

Hoe verloopt een EMS training?

De meeste sportscholen bieden EMS training aan met een personal trainer. Zoals met iedere andere fitnessmethode wordt er aan de hand van jouw eisen en doelen een trainingsschema opgesteld. De claim is uiteraard dat het lekker ‘makkelijk’ is. Je volgt 20 minuten lang precies de opdracht uit van de training en daarna kan je lekker douchen en een dag later genieten van een intense spierpijn.

Je begint met een intakegesprek en het vaststellen van een trainingsschema. Tijdens je EMS training krijg je eerst een speciaal setje kleding toegewezen: een strakke korte broek en een t-shirt met korte mouwen. Over deze kleren trek je het electrodenvest- en banden aan. In sommige gevallen wordt het pak ook nat gemaakt; water is immers een goede stroomgeleider. Nadat het pak goed strak is aangetrokken en aan is gezet voel je de trillingen in de onderliggende spieren. You’re ready to rumble!

De training, die dus niet meer dan twintig minuten duurt, bestaat uit aanspannings- en ontspanningsfases. Deze fases duren beide iedere keer maar enkele seconden. In de actieve fase voer je de oefening uit, en tijdens de ontspanningsfase sta je in een neutrale maar actieve houding. Sommige trainers laten je, als je meer ervaring hebt met EMS, ook in de ontspanningsfase nog de oefening uitvoeren. Intens! Je trainer gaat tijdens de training alle spiergroepen af. Hierbij wordt de intensiteit van de elektrische pulsen langzaam opgevoerd. Iedere oefening wordt rond de 10 keer herhaald.

Kan ik grote spieren krijgen met EMS?

EMS heeft effect op je spieren. Net zoals hoge intensiteits gewichtstraining. Echter, met EMS wordt voornamelijk de dichtheid van je spieren verbeterd. Zie EMS als een sterkte training maar geen spiervergrotende training. Dat EMS helpt je spierenmassa op te bouwen, zoals sommige EMS-training reclames claimen, wordt niet ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Daarvoor geeft EMS te zwakke stimuli voor om je spieren daadwerkelijk op te bouwen. Bovendien is EMS is ook meer effectief voor grote spiergroepen. Het zal dus erg moeilijk worden om specifieke spieren met EMS te laten groeien.

Is EMS effectief?

Er is het nodige onderzoek naar EMS verricht, maar omdat de toepassingen en trainingsmethodes zo verschillen is het niet eenvoudig om hier een eenduidig antwoord op te geven. Belangrijk is natuurlijk om te bedenken voor welk doel je EMS in wilt zetten. Als je bijvoorbeeld een blessure hebt opgelopen, kan EMS effectief zijn voor revalidatietrainingen. De elektrische impulsen kunnen bepaalde spiergroepen trainen en stimuleren, zonder dat je je geblesseerde gewrichten of gewrichtsbanden hoeft te belasten en aan te spannen. Uiteraard zouden traditionele trainingen beter zijn, maar in sommige revalidatiesituaties is dat geen optie. EMS kan je dan helpen om je spieren langzaam weer op te bouwen na een langdurige blessure.

Naast revalidatietrainingen wordt EMS ook vaak ingezet bij prestatietrainingen. Kijk bijvoorbeeld maar naar diverse sportdisciplines die deze methoden toepassen bij hun atleten om hun kracht en snelheid verbeteren. Zo werd in een recente studie naar getrainde atleten aangetoond dat na 10 EMS sessies de sprint prestaties significant verbeterd waren. In een andere studie uit 2012 waarin 89 gezonde jong volwassenen drie tot zes keer per week EMS training volgden bleek dat zowel kracht als snelheid was toegenomen. In een studie uit 2016 naar squat performance blijkt ook dat EMS spiersterkte zou kunnen helpen verbeteren. Zeker als EMS wordt gebruikt tijdens standaard trainingsmethodes. Dit is ook de reden waarom EMS in sportscholen vaak wordt aangeboden als een simpele circuittraining terwijl je een EMS pak draagt. De onderzoeken waren echter van korte duur, waardoor de resultaten van het gebruik van EMS niet generaliseerbaar zijn over de langere termijn.

Conclusie: wel of niet met EMS trainen?

De hamvraag is natuurlijk: moet ik mijn zuurverdiende geld investeren in een EMS abbo bij de sportschool? Indien je net als in een Tell Sell reclame als luie couch potato het lichaam van een bodybuilder wilt krijgen, forget it. Ook als je via een relatief goedkope methode eenvoudig in shape wilt komen, forget it. Buiten het prijskaartje van de trainingsmethode om en het feit dat je geen spiermassa opbouwt, is het echter wel goed voor andere trainingsdoeleinden. Professionele sporters maken dankbaar en effectief gebruik van EMS om hun sportprestaties te verbeteren. Ook wordt het als een professionele en geaccepteerde behandelmethode gebruikt bij bepaalde aandoeningen en blessures in de fysiotherapie.

Ja, je traint je spieren ermee maar flink afvallen of echt spiermassa trainen gaat je niet lukken met EMS. En voor het verbranden van vet? Ondanks dat je externe elektronische impulsen door je lichaam laat pompen, zul je daar toch echt een stevige cardiotraining voor moeten uitvoeren. De meesten van ons zijn geen professionele (top)atleten, maar wil je het optimale behalen uit je sportprestaties? Dan is dit zeker het proberen waard. Heb je echter niet de luxe om elke workout (van slechts 20 minuten) een aantal tientjes op te hoesten? In dat opzicht kan je als gewone sportschool consument beter je energie en geld stoppen in conventionele trainingen die net zo effectief zijn. Wat dacht je van functional sports! Wellicht Calisthenics? Maarja, die kosten je wel iets meer tijd natuurlijk…

Meer laden +