Elevation Mask - Trianing Mask - Sportaneous

Elevation training mask: wat is het en is het effectief?

In Culture, Health, Pickup, Sports by Yenny Luu

Tijdens een avondje scrollen door al die #gohardorgohome-fitness-foto’s heb je ze vast wel eens op Instagram voorbij zien komen. Of wellicht ben je er zelf een tegen het lijf gelopen in de sportschool. De grote hamvraag die ontstaat is: ‘Traint hij om de nieuwe Bane te worden in een aankomende Batmanfilm? Of is hij zijn apneu-masker ’s ochtends is vergeten af te doen?’ Niets is minder waar. In een eerder artikel bespraken we een aantal biohacks om het optimale uit je lichaam te halen. Ook in de sportwereld wordt er van alles op de markt gebracht om op een snellere en efficiëntere manier je sportprestaties te behalen. Zo zou het gebruik van deze zogenaamde ‘elevation training mask’ een verbetering leveren aan je conditie en je uithoudingsvermogen. Zijn deze trainingsmaskers echter effectief of spendeer je tientallen euro’s om eruit te zien als een super schurk?

Wat is een trainingsmasker en wat zijn de voordelen?

Men wil altijd het beste uit zijn prestatie halen met zo min mogelijk moeite en tijd. We zoeken graag naar shortcuts want, zeg nou zelf, niemand wil 100 extra rondjes rennen om hun sportprestatie te verhogen. Een gadget daarentegen, die claimt je dezelfde sportresultaten te kunnen geven, wekt veel meer interesse op. Inmiddels hebben diverse sportmerken deze trainingsmaskers toegevoegd aan hun assortiment en beloven ze dat het masker:

  • De conditie verhoogt en uithoudingsvermogen verbetert
  • Een boost geeft aan je herstel
  • Vermoeidheid na een workout verlicht
  • Je ademhalingsspieren versterkt
  • De resultaten van een 60 minuten workout kan geven in een 20-30 minuten workout

Ok.. hoe dan? Een trainingsmasker kenmerkt zich aan de verschillende verstelbare dopjes waarmee het de hoeveelheid lucht die je inademt beperkt. Een gevolg hiervan is dat je longen veel harder moeten werken om alles in je lichaam van zuurstof te kunnen voorzien. Het wordt ook wel een elevation mask genoemd, omdat men zegt dat je hiermee high altitude training kan simuleren.

Altitude training – Waarom zou je dit moeten doen?

Om altitude training en de effecten ervan te begrijpen is het handig om eerst iets te weten over het hormoon Erytropoëtine (EPO). Dit hormoon wordt in de nieren geproduceerd en stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen. Meer rode bloedcellen in je lichaam betekent meer zuurstof in het bloed en de spieren! Hierdoor treedt er minder snel spierverzuring op en is er sprake van een langere uithoudingsvermogen.

Je hebt vast wel eens hoofdpijn en duizeligheid ervaren tijdens het beklimmen van een hoge berg. Dit komt omdat de lucht op grote hoogten veel ijler is en dus minder zuurstof bevat. Om al je spieren en organen naar behoren te laten werken, past je lichaam zich na verloop van tijd hierop aan. Het lichaam stimuleert EPO om meer rode bloedcellen aan te maken. Sporters kunnen op verschillende manieren gebruik maken van dit effect. Een easy way is om EPO als doping te gebruiken, maar dit is uiteraard voor wedstrijdsporters uiterst verboden. Een andere en legale manier om EPO te stimuleren is om aan altitude training te doen. De kern van deze trainingsmethode luidt: ‘Living high, training low’.

Onderzoek ‘Living high, training low’

In het onderzoek van Dr. Levine en Dr. Jim Stray-Gundersen is gekeken naar wat de acclimatisatie naar een matige hoogte (2500 m) en het trainen op een lage hoogte (1250 m) doet met de sportprestaties van goed getrainde hardlopers. De proefpersonen moesten vier weken lang op een hogere hoogte gaan leven dan wanneer ze gingen trainen. Wat blijkt? Deze trainingsmethode zorgde voor een verhoging van de volume in rode bloedcellen en uithoudingsvermogen, waarmee hun loopprestaties zijn verbeterd. Na vier weken ‘living high, training low’ gebruikten de lichamen van de sporters dus efficiënter zuurstof om energie te leveren. Ook was er sprake van een verbeterde conditie. Het is daarom niet vreemd dat veel topsporters deze trainingsmethode gebruiken om nét dat extra beetje prestatiepercentage te krijgen.

Goed, terug naar de trainingsmaskers. Volgens de makers kan je bij het gebruik van deze maskers hoogte trainingen nabootsen en dezelfde positieve effecten krijgen. Je krijgt namelijk minder zuurstof binnen waardoor je lichaam het zwaarder heeft tijdens je trainingen. Logisch toch? Het idee is echter te mooi om waar te zijn.

Wat doet een elevation mask daadwerkelijk?

Wanneer je wilt profiteren van de voordelen van altitude training moet je voor een lange periode op grote hoogte wonen, leven en slapen. Bij trainingen dien je je daarentegen op lagere hoogte te bevinden. Opmerkelijk is echter dat je bij het gebruik van elevation masks juist het omgekeerde doet. In plaats van in je dagelijkse leven rond te lopen met een masker op, gebruik je het alleen tijdens je trainingen. Bovendien duurt het proces van altitude training weken of zelfs maanden. Met slechts een aantal keer per week trainen met een masker op, haal je helaas niet dezelfde resultaten.

Ja, doordat het masker je ademhaling bemoeilijkt voelt het wellicht hetzelfde aan als wanneer je op een hoge locatie bent. Hetzelfde effect mag er echter niet zijn. Het inademen van minder lucht betekent namelijk niet minder zuurstof. Immers, de omgeving waar je je in bevindt bevat geen ijle lucht aangezien de atmosferische druk niet is verlaagd zoals op een berg. Een elevation mask heeft dus totaal geen effect op de aanmaak van rode bloedcellen. Het is daarom zeker geen simulatie altitude training.

Wat doet een elevation mask dan wel? Het masker is helaas geen alternatief is voor hoogte training, maar is wel een vorm van ‘inspiratory muscle training’ (IMT). Dit betreft een training die gericht is op het versterken van de ademhalingsspieren. Vooral voor mensen met astma, emfyseem, bronchitis en COPD wordt IMT vaak gebruikt. De meningen zijn echter nog sterk verdeeld over het gebruik hiervan voor sporters tijdens (zware) trainingen. Voorstanders roepen dat een trainingsmasker je leert om je ademhaling te controleren tijdens het sporten. Daarnaast zou het je longspieren versterken. Tegenstanders daarentegen roepen dat een elevation mask te weinig tot geen effect heeft op je sportprestatie. Bovendien zou langdurig gebruik ervan zelfs leiden tot blessures als het gevolg van overbelaste ademhalingsspieren en ademhalingsdisfunctie.

Elevation training mask: wel of niet gebruiken?

Long story short: leuk idee, maar helaas werkt het niet als je altitude training écht wilt nabootsen. Het stimuleert geen extra aanmaak van rode bloedcellen en heeft daarmee geen invloed op je conditie en uithoudingsvermogen. En of je andere voordelen kunt halen uit een trainingsmasker valt nog te betwisten. Er is nog te weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de negatieve en positieve effecten van het gebruik van elevation masks. Naar mijn inzien kan je dus beter die tientjes investeren in workout-equipments die wel aantoonbaar effect hebben. En mocht je gewoon willen opvallen in de sportschool? “No one cared who I was until I put on the mask.” Aldus Bane.

Meer laden +