DNA dieet_Sportaneous

DNA Dieet: geweldig of gebakken lucht?

In Health, Nieuws, Pickup by Sportaneous

Jouw goal: een healthy lifestyle of wellicht een paar kilo’s afvallen. Als sporter, en algemeen gezond mens, ben je natuurlijk bewust met je voeding bezig. Na tien verschillende detox kuurtjes en diverse caloriearme, koolhydraatarme, eiwitrijke én vetarme diëten te hebben geprobeerd wil je die verrekte jojo(effect) het raam uitsmijten. Is er dan werkelijk geen enkel dieet dat bij jou past? Let us introduce you, de afvalhype: het DNA dieet. Het klinkt zo wetenschappelijk dat het wel moet werken, of toch niet?

Je bent (niet alleen) wat je eet

Je hebt vast wel iemand in jouw omgeving waar je je mateloos aan kan irriteren wanneer het op eten aankomt. En dan hebben we het niet over de persoon zijn tafelmanieren. Het feit dat hij of zij ongecontroleerd fast food, energiedrankjes, alcohol en noem het maar op achterover kan gooien zonder ook maar een kilootje aan te komen.. Blijkbaar zijn we niet allemaal gelijk geschapen en is er ‘iets’ in ons lichaam dat de verwerking en opslag van voedingsstoffen anders verwerkt dan die van een ander. Onderzoekers hebben laten zien dat ogenschijnlijke kleine verschillen in ons DNA grote invloeden hebben op onze lichaam en geest. Het antwoord op de vraag hoe dit kan: evolutie.

Evolutie van de Pima Indianen

Het verhaal van de Pima Indianen in Noord Amerika illustreert dit gegeven bijzonder goed. Deze bevolkingsgroep kwam oorspronkelijk uit Azië. Zo’n 30.000 jaar geleden vonden ze het daar wel mooi geweest en besloten ze in een stel gammele kano’s de Beringstraat over te steken. Een deel van deze mensen besloot zich in het voormalige Arizona te vestigen, terwijl de rest in de toenmalige Lonely Planet had gelezen dat het huidige Mexico echt the place to be was. Beide groepen hadden een hard werkend maar eerlijk bestaan; ze leefden van landbouw en producten als mais, pompoen, bonen en de jacht op kleine dieren.

Door regelmatig terugkerende droogte hadden de Pima Indianen echter vaak te maken met hongersnoden. De oogsten mislukten en veel van de wilde dieren stierven of trokken weg. Omdat deze hongersnoden meerdere keren per eeuw terugkwamen, werden de stammen langzaam maar zeker flink uitgedund. Slechts een handvol Pima Indianen bleef over na vele eeuwen honger: zij die enorm goed waren in het opslaan van vet en het opbouwen van reserves. Deze groep beschikte over een set genen die hen in staat stelden om met weinig calorieën te overleven. Hun metabolisme is zo efficiënt dat bijna alle binnenkomende energie wordt omgezet tot vet.

In de 19e eeuw, toen ze in aanraking kwamen met een ‘Westers’ dieet, begonnen de Pima Indianen dan ook te lijden aan obesitas, diabetes en andere aan overgewicht gerelateerde aandoeningen. Hun erg efficiënt werkende stofwisseling kon de overdaad aan koolhydraten en vetten gewoon niet kwijt!

Dik vs. dun – Nature vs. nurture

Het verhaal van de Pima Indianen staat niet op zichzelf. Het is echter wel een sterk voorbeeld van wat natuurlijke selectie doet met het menselijk lichaam. De kleur van onze ogen en haar, onze lengtes en zelfs onze capaciteit om met stress om te gaan, alles wordt bepaalt door onze genen. Hoewel we dit makkelijk accepteren, wordt de invloed van onze genen op de opslag van de vet in ons lichaam nog sterk onderschat. Zo wordt vet vaak in verband gebracht met een gebrek aan zelfdiscipline om je eetgedrag te controleren en luiheid om veel te bewegen en calorieën te verbranden. Gelukkig hebben wetenschappers de genen die ons metabolisme, vetmassa, vetpercentage, orgaanvet en cholesterolgehalte ontdekt en ontcijferd. Als je dus ‘pech’ hebt, en je hebt de genen geërfd die je zegenen met een snelle vetopslag, dan heb je logischerwijs meer moeite om overgewicht kwijt te raken.

But don’t blame it all on your DNA. Een belangrijk inzicht dat naar voren is gekomen, is dat bij een ‘forse’ inspanning (10 km/u rennen of 25 km/u fietsen) de stofwisseling tot zes keer sneller verloopt in vergelijking bij de stofwisseling bij rust. Met andere woorden: ook al heb je de genetische aanleg om snel aan te komen, betekent dit niet dat je obees hoeft te zijn. De genen stoppen de sigaret in je mond, maar het is je omgeving die de peuk ook echt aansteekt. De eeuwigdurende nature/nurture discussie is dus ook in dit opzicht nog lang niet klaar.

DNA-dieet: een gepersonaliseerd dieet

Goed, je genen kunnen je dus goed in de weg zitten als je af wilt vallen. Echter, volgens de aanhangers van het DNA-dieet kun je met het juiste inzicht in je DNA ook eindelijk de juiste stappen nemen die het meest effectief zijn voor jouw lichaamsbouw. Het testen van je DNA is geen nieuw fenomeen binnen de gezondheidsbranche. Zo worden DNA testen vaak gedaan om te kijken of je aangelegd bent voor bepaalde genetische condities en ziektes. Middels een DNA test is het tegenwoordig ook mogelijk je genetische profiel te checken om te leven naar jouw ideale healthy lifestyle. Zo krijg je inzicht in welke (gezonde) voedingsstoffen een positieve of negatieve uitwerking voor je hebben, wat voor en zelfs wanneer workouts beter en effectiever zijn voor je lichaam.

Het DNA-dieet stappenplan

  1. Via het instituut of app word je gevraagd om een beetje wangslijm in een buisje op te sturen. Via onder andere Nutrikliniek en hetdnadieet.nl kun je je hiervoor aanmelden of meer informatie verkrijgen.
  2. Je DNA wordt vervolgens in een laboratorium onderzocht. Zo’n zes weken later ontvang je de resultaten via een mail, brief of direct in je app.
  3. In de resultaten krijg je o.a.:
  • informatie over je genen, metabolisme en voor welke voedingsstoffen je gevoelig en intolerant bent. Laten de gegevens bijvoorbeeld zien dat je gevoelig bent voor zetmeel? Dan weet je gelijk dat het verstandig is om aardappel, mais en andere zetmeelrijk eten te laten staan.
  • Voedingsadviezen over jouw ideale hoeveelheden vet en proteïne, maar ook meer in detail treden over wat voor soort
  • Persoonlijk advies met betrekking tot hoeveel en hoe vaak je idealiter moet bewegen. Ook krijg je inzicht voor welke type trainingen je het meest geschikt bent. Laten de gegevens bijvoorbeeld zien dat je lichaam goed reageert op ‘high-volume training’, dan weet je dat je cardio opzij moet zetten en je beste vrienden moet worden met gewichten.
  1. Bedenken wat je met deze resultaten wilt gaan doen en aan je beslissing vast blijven houden.

DNA dieet: baat het of schaadt het?

Het is goed voor te stellen hoe frustrerend het moet zijn om alle dieet- en trainingsmethoden te hebben geprobeerd zonder resultaat. In het kader van ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ kun je een poging te wagen aan het DNA dieet, mits je dat uiteraard onder begeleiding van een arts of genetische coach doet. Topsporters (professionals en amateurs) zouden interessante inzichten kunnen krijgen uit de DNA tests. En ook voor mensen die last hebben van mysterieuze problemen met hun voeding zouden er bij gebaat kunnen zijn. Als allergietesten geen uitsluitsel geven over bestaande problemen, dan zou met behulp van een DNA test wellicht eindelijk de juiste diagnose gesteld kunnen worden.

Niet geheel onbelangrijk zijn daarentegen ook de kosten van een DNA dieet. Voor de hele shebang ben je namelijk al gauw zo’n 150 euro of meer kwijt. Relatief schadelijk voor je portemonnee dus. Daarnaast worden het DNA dieet binnen de medische wereld zelf in twijfel getrokken; het wetenschappelijk bewijs is te dun om individuele adviezen te kunnen geven. Hoe zit dat overigens met je (DNA) gegevens nadat je de resultaten hebt ontvangen? Aangezien ons DNA net zo uniek is als onze vingerafdrukken, geef je met je wangslijmvlies ook unieke informatie door. Wat mag en gaat ermee gebeuren? Kunnen deze in de toekomst doorverkocht worden aan verzekeringsmaatschappijen en marketingbureaus?

Conclusie

Kortom, het DNA dieet is een zeer interessante methode voor (top)sporters en health-lovers om hun lichaam en levensstijl te optimaliseren. Het is echter nog redelijk pril, onderontwikkeld en er resteren nog veel onbeantwoorde vragen. Met de groeiende technologische mogelijkheden  zal gelukkig ook de hoeveelheid gedetailleerde informatie en adviezen in de toekomst uitgebreider worden. Sta je echt te springen om uit te vinden of dit DNA dieet de uitkomst is voor jou, go ahead! (Wellicht ben je dan ook geïnteresseerd in biohacking!) Maar wij wachten liever nog even tot het verder is ontwikkeld en meer wetenschappelijke onderbouwing heeft.

 

 

Geschreven door Sjors, een internationale gastblogger van Sportaneous i.s.m. Sportaneous NL redactie. www.sportaneous.nl

Meer laden +