Sportaneous - boulderen - klimmuur- nichesport

Topsporters in een nichesport: wat houdt ze aan de top?

In Boulderen, Business, People, Sports by Sportaneous

Sportaneous geeft graag het woord aan de toppers in de nichesport. Wouter  Jongeneelen, trainer en coach van NL #1 boulderaar Vera Zijlstra en voormalig Bondscoach van het Nederlands klimteam geeft hier zijn visie over hoe toppers aan de top blijven binnen de nichesport. 

Wouter Jongeneelen vertelt

De vraag wat de exacte betekenis is van het begrip ’niche’ laat ik graag beantwoorden door marketeers Dat ben ik niet. Ik ben oud-topsporter en coach. Wat ik weet is dat nichesporten over het algemeen relatief kleine en minder bekende sporten zijn. Je ziet ze niet vaak op televisie en leest of hoort er weinig over, tenzij jezelf de desbetreffende sport beoefent. Hierdoor is het voor deze sporters vaak lastig om samenwerkingen aan te gaan met het bedrijfsleven. Vroeg of laat lopen ze tegen de vraag op: “maar wat is je bereik?”. Als sporter en als coach in de klimsport heb ik deze vraag maar al te vaak gehoord. Nu wil ik hier geen pleidooi houden voor nichesporten. Wel wil ik een inkijk bieden in wie die topsporters nu eigenlijk zijn en wat hen drijft.

Bezeten van hun nichesport

Hetgeen wat alle toppers in nichesporten gemeen hebben, is dat ze geheel leven voor de sport die ze beoefenen. Ze willen niets liever, zijn er de hele tijd mee bezig. Het is hun passie en niet zelden zelfs hun obsessie. Nu maakt hen dat nog niet per se anders dan topsporters in de meer mainstream sporten. Ook zij zijn hoogstwaarschijnlijk ooit begonnen omdat ze het spelletje of de sport zo leuk vonden. Gaandeweg hun carrière komen er echter andere mogelijke motivatiebronnen bij zoals een leuk(er) salaris, bekendheid en business kansen. Prima redenen om er nog wat jaren mee door te gaan. Voor de meeste nichesporters blijft dit soort externe motivatie achterwege. Zij doen het met hele beperkte middelen. Zij gaan puur en alleen door omdat ze onverminderd plezier blijven houden en voldoening blijven halen uit hun sport en omdat ze er alsmaar beter in willen worden. Ongeacht wat dit hen oplevert. Gaandeweg zijn er eerder veel meer redenen te bedenken om ermee te (moeten) stoppen dan om door te gaan. En dat doen er dan helaas ook veel. Wie doorgaat beschikt ontegenzeggelijk over intrinsieke motivatie in de puurste vorm. Als coach is het heerlijk werken met zulke sporters.

Als voorbeeld de #1 boulderaar Vera Zijlstra

De laatste jaren heb ik het genoegen om te werken met Nederlands beste vrouwelijke boulderaar, Vera Zijlstra. Boulderen is een in populariteit hard groeiende discipline binnen de klimsport, waarbij je zonder zekering van touw boven een valmat de moeilijkste en meest spectaculaire routes aflegt. Met meerdere Nederlandse titels achter haar naam en ook internationaal aansprekende prestaties, zowel op wedstrijden als buiten op rotsen, is Vera een begrip in de klimmerswereld. Wie haar ziet trainen is onder de indruk van haar kracht, haar energie en het plezier dat ze uitstraalt. Soms wordt dit ook buiten de klimwereld gezien. Zo wordt ze regelmatig gevraagd voor televisieprogramma’s als ‘Wedden dat ik het kan’, Z@appsport en was ze eerder dit jaar ook te zien als beste vrouwelijke deelneemster in ‘Ninja Warrior Nederland’.

Vera Zijlstra in de ‘spotlight’

Net als bij andere topsporters uit andere nichesporten valt bij Vera al snel het volgende op. Ten eerste is dat de passie voor haar sport. Deze passie is als een onuitputtelijke bron waar zij energie en motivatie uit haalt. Ten tweede beschikt Vera over een enorme drive om zichzelf te verbeteren. Daarbij schrikt ze niet terug om de zaken aan te pakken waarover ze minder zeker is en waar dus winst te behalen valt. Wie kent dat niet; dat je ergens wel weet of voelt dat je iets anders zou moeten doen, maar toch steeds allerlei redenen weet te bedenken om het uit te stellen of om het simpelweg te negeren. We blijven dan liever binnen onze comfortzone. Zo iemand als Vera niet; die gaat ermee aan de slag en liever nog vandaag dan morgen. Zo sterk als ze dit omarmt, zo sterk kan ze iets ook weren wanneer ze weet dat dit haar ontwikkeling in de weg kan staan. Tot slot leeft Vera volgens het motto: “Als je iets echt graag wil, dan ga je ervoor! Doe je het niet, vraag je dan af of dat wel echt hetgeen is wat je wil.”

Mijn verhaal begint ondertussen te lijken op één van de vele ‘word-succesvol-in-zoveel-stappen-boeken’. Maar succes is geen garantie, dus zeker ook niet in de nichesport. Succes hangt af van meerdere factoren. Sporters als Vera staan en gaan ergens in ieder geval voor. Ze stralen kracht en energie uit en zijn voor velen een voorbeeld en een bron van inspiratie. Mooie associaties voor merken, zou ik zeggen.

When brands love niche sports

Marketeer Sven Willemsen van Sportaneous en Wetriggerpeople vertelt over Niche Sports Brands. Zoals voor alle sporten geldt: een sport(er) zonder de commercie moet teveel bezig zijn met overleven. Zij investeren niet alleen in veel trainingsuren, maar moeten vaak ook nog geld sparen om hun eigen sportseizoen te  kunnen financieren… Dat is de realiteit.

Het zou de sporters en het systeem er omheen dan ook zeker helpen (kansen bieden) als de marketingmanagers creatief en ongeremd blijven denken. Het merk Pattex stapte over haar comfort-zone heen en haakte met haar laatste commercials slim in op de Ninja Warrior trend. ‘Geen uitdaging te groot’. De freerunner champ Tyrone Phaas is aan!  En dat had natuurlijk ook zo maar een andere ‘nichesporter’ kunnen zijn zoals bijvoorbeeld Vera Zijlstra of onze wereldkampioene Yenny Luu (…En die lijst van ongeziene NL kampioenen is nog veel langer natuurlijk…).

Merken die durven!

Als merken verder durven kijken dan alleen maar een ‘groot bereik’ inkopen (en dat gebeurt gelukkig steeds meer), is er veel mogelijk. Je kunt gericht bereik (minder ‘waste’) creëren met een georganiseerd goed doordacht concept en een bijpassende ‘storyline’ rondom een nichesporter en de nichesport, niet waar?  Er is dan misschien ‘iets’ meer creativiteit nodig, meer crossmediale concepting en lef vooraf, aangevuld met een beetje extra adem. Met de huidige mediamogelijkheden en de achterliggende win-winprincipes kunnen we, denk ik, voor relatief weinig gezamenlijk de nichesport(er) groter en beter maken. En ja, dan heb je als merk een gedreven en gecommitteerde topsporter in de hoofdrol… En meer natuurlijk. Als het concept voldoende doordacht is, is het merk ook gewoon ‘echt’ betekenisvol vanuit meerdere invalshoeken. Dan heb je dus ‘coolness factor’, authenciteit, commitment en relevantie. Nichemarketing is aan, toch? Laten we samen de marktwaarde van onze nichesporters verhogen, zodat wij allemaal kunnen doen waar we goed in zijn: slimme hands-on actie met mooie uitdagingen!

Dit is een gastblog van Wouter Jongeneelen in samenwerking met Sven Willemsen (Sportaneous). In common: we love niche sports!

Wie is Wouter Jongeneelen?
Al 28 jaar is Wouter actief in de klimsport. Als wedstrijdklimmer en later ook als trainer/coach.  Wouter heeft het coachings- en trainingsbedrijf ‘Ruig’ en is eigenaar en exploitant van de boulderhal ‘Bruut‘ .

Meer laden +