Van Oegstgeest naar Eindbaas!

In Business, Culture, People, Pickup by Odine van den Broeke

Elk goed verhaal begint met een fles wodka! De meeste dan, dit verhaal begint bij Oegstgeest. Ik herhaal Oegstgeest, een mooi pittoresk dorp onder de rook van Leiden. Volgens Wikipedia een dorp met veel bekende Nederlanders. Ik hoor jullie denken: “who cares?!” Niemand! Dus tot zover onze educatieve bijdrage op het gebied van topografie. Ooit woonde er ook een 13 jarige ventje die gek was op skateboarden. Enige probleem was dat er in Oegstgeest geen skatepark was. Het ventje kwam er achter dat een petitie indienen bij de gemeente,met daarop 250 handtekeningen, zijn ticket naar een eigen skatepark was. Dagenlang gingen het ventje met zijn opgetrommelde matties op jacht naar handtekeningen. Je raadt het al, niet veel later stond er een skatepark.

We present: Roy van Kempen

De 13 jarige activist van toen ontwikkelde zich in de jaren erna in een rap tempo tot een internationaal gerespecteerde BMX atleet. Daarnaast is hij geestelijk vader van weareorganejuice.com , een online blogportal vol coole content over de BMX lifestyle. De beeldvorming van rondhangende jongeren in een park lag ten grondslag aan de oprichting van het online portal. ” Ik wilde mensen graag laten zien dat de BMX/Skate lifestyle uit veel meer bestond dan rondhangen in het skatepark.” En niet geheel zonder succes, het bleek een schot in de roos. ” Destijds kwamen we in contact met Vans, die waren destijds zoekende naar een online platform waar zij zich konden profileren. Vans werd onze eerste blogpartner en later besloten zij zich ook als sponsor aan mij te verbinden” Van Kempen en team reisde de hele wereld over om coole content te maken, de wereld van BMX was zijn speeltuin en leerschool.

The Holy Grail

Iedereen is er naar op zoek, die ene gebeurtenis in zijn of haar leven die je in de kroeg kan delen waarbij iedereen zegt: “WTF! Serieus?”. Gebeurtenissen zoals: zwemmen met haaien,sparren met Rico Verhoeven of zelfs een tinder match met Dionne Stax, een ding hebben ze gemeen: heel indrukwekkend maar je bent nooit de enige! Nee wil je echt een indruk maken in de kroeg, terwijl je quasi nonchalant een slok van je prijzige gin tonic neemt, dan is er iets meer nodig! Van Kempen heeft dankzij zijn passie BMX veel van de wereld mogen zien, een van de leukste verrassingen was toen hij via via werd benaderd met de vraag of hij het gezicht van de BMX Gogo wilde worden.Ter opfrissing, de Gogo was een marketingactie van de C1000 waarbij consumenten door hun kinderen werden gedwongen om te sparen voor Gogo’s.  Twee maanden lang ondersteunde hij zijn eigen Gogo met het ondersteunen van clinics voor de C1000.

Fietsenmaker VS Marketing Manager

Om zijn passie te kunnen bekostigen stond Roy negen jaar lang in de winkel van Soulcycle, een van de grootste speciaalzaken in Nederland op het gebied van BMX. Een plek waar je als ambassadeur van de sport natuurlijk helemaal tot je recht komt en natuurlijk ook zorgt voor brood op de plank. Toch merkte van Kempen ging twijfelen of het werken in een winkel wel zijn ultieme doel was: ” hoe gaaf het werken bij Soulcycle ook was, ik ging mijzelf toch na negen jaar zien als fietsenmaker” Zijn eerste kennismaking met Monster Energy was toen hij zelf eens aan de tafel zat op hoofdkantoor voor een event dat hij organiseerde. Met de marketing manager van destijds ontstond een vriendschap. Deze gaf mij destijds de tip: ” ik ga in Londen voor Monster werken en het lijkt mij handig dat jij voor mijn functie in Nederland gaat solliciteren”. Van Kempen kwam in een spagaat: “solliciteren op deze functie betekende dat er een kans was dat ik het zou worden en dus niet meer 100% focus kon houden op mijn kindje Weareorangejuice” Uiteindelijk bleek er een perfecte match te zijn tussen Monster en iemand die zijn sporen heeft binnen de BMX. Inmiddels is Roy van Kempen al ruim een jaar het gezicht van Monster Energy in zijn rol als Marketing Manager! Weareorangejuice is vandaag de dag weer in volledige handen van Tom Lammerse,vriend en partner in crime van het eerste uur.

Monster Energy

Even een introductie: Monster Energy is een Amerikaans merk energiedrank dat in handen is van de Hansen Beverage Group. De naamsbekendheid is vooral te danken aan verschillende activaties van o.a. BMX, snowboarden, skateboarden, metal muziek, diverse racesporten maar bijvoorbeeld ook sterke opkomende markten zoals eSports en het populaire UFC. Ondanks de sterke groei van afgelopen jaren zie je geen flitsende commercials van Monster op tv,schreeuwende billboards langs de weg of irritante spots op de radio. Dit blijkt bij navraag een “bewussie” te zijn geweest: ” Bij Monster spenderen wij liever het budget het supporten van de verschillende  scenes binnen de sporten, de fans, onze muziekbands en uiteraard onze atleten” De afgelopen jaren heeft de groene Monster Klauw zijn intrede gedaan als beeldmerk voor coolness binnen verschillende takken van sport. Ga bijvoorbeeld een surfen op marktplaats naar een nieuwe motor, op menig dikke fiets prijkt er een groene M. Tijdens de TT van Assen is het helemaal gekkenhuis volgens van Kampen: ” er komen om de haverklap mensen langs met opgestroopte mouwen om een Monster tattoo te showen. Op dat soort momenten besef je pas wat je merk voor impact heeft op mensen”

 

FCUK die zak met geld, wij komen met harde activatie!

In de keuze om evenementen en atleten te supporten zijn ze kritisch. Allereerst moet er echt een belangrijke touchpoint zijn met de doelgroep. Monster maakt de bewuste keuze om de community te dienen en niet verzeild te raken in grote events waarbij het bereik groot is maar waar ze op voorhand minder doelgroep gerelateerd publiek zullen treffen. Ergens heeft dit natuurlijk ook te maken met het feit dat ze nu eenmaal de budgetten hebben waar bijvoorbeeld concurrent Red Bull meewerkt, creatief omgaan met je budget heet dat! Voor van Kempen overigens geen probleem: ” wij weten exact waar onze doelgroep zich ophoudt dus kunnen we hierin ook betere keuzes maken”. Dat je soms tegen moet opboksen tegen concurrenten die over meer budget beschikken zijn ze bij Monster niet van onder de indruk: ” vaak zit ik met partijen om de tafel die aangegeven dat de rooie stier meer event fee biedt. Mijn vraag is dan altijd: wat komen ze brengen aan activatie op het event?”  De filosofie van Monster hierin komt duidelijk in naar voren en hebben hierin geen oldskool opvatting over grote logo’s die mensen overal zien: “nope, het maakt mij geen bal uit of we tijdens het event meer blikjes Monster verkopen”. Op de vraag wat voor Monster dan wel belangrijk is: “wij trekken qua activatie op een event alles uit de kast en mensen moeten achteraf echt denken: die  gasten van Monster waren we goed bezig. Die merkbeleving is belangrijk, dat blikje Monster kopen is pas de volgende fase”

Tiger Woods

Dat ze bij Monster niet verlegen zijn om een “vreemd” uitstapje te maken bewijst de samenwerking met Tiger Woods. Een absolute legende in zijn tak van sport. ” Tiger domineert al jaren de greens over de hele wereld, dat is voor ons een belangrijke indicator om een partnership aan te gaan met een sporter” aldus van Kempen.

Meer laden +