Eat Natural

In Business, Health by Odine van den Broeke

Op de markt is je Engelse pond een imperium waard!

Twee Indiërs liepen op de markt in Londen, zegt de een tegen de ander: “ zullen we noten kopen?” Het zou het begin kunnen zijn van een flauwe mop, in dit geval kunnen we spreken van een fact. Twee Indiërs (geboren in de UK)  die samen studeerden liepen al een tijdje met de gedachte rond van het ontwikkelen een gezond tussendoortje. Letterlijk hebben ze samen een lokale Londense markt bezocht om daar noten en zaden te kopen om vervolgens op hun studentenkamer aan de slag te gaan met bakken van de ultieme reep. Nu twintig jaar verder is Eat Natural een premium brand die niet meer weg te denken is uit de schappen van de supermarkten in Nederland.

Honor your brand

Als er een ding verleidelijk is om te doen als voedingsmerk dan is het om over te stappen tot massaproductie. Niet heel onlogisch aangezien het een flinke kostenbesparing kan opleveren voor een merk. De ontdekkers van Eat Natural denken daar heel anders over, het productieproces is heilig, vandaar dat het maken van o.a. de Eat Natural bars nog steeds (geloof het of niet) handwerk is. Het produceren van de bars is nog steeds op basis van het met de hand snijden van de repen, alleen het verpakkingsproces is een machinaal proces. Waarom? Simpel, de twee oprichters van het merk geloven in een eerlijk product dat naast handgemaakt ook nog eens niet vergeet hoe de twee destijds zelf in een studentenkamer repen aan het bakken waren.

Loyaal aan partnerships

20 jaar geleden ontstond op het studentenkamertje in Londen het merk Eat Natural, een aardig tijd geleden dus. Sinds 14 jaar is Lemar BV al partner van Eat Natural en in Nederland verantwoordelijk voor de totale afzetmarkt. Sandra Wong (marketing manager): “Lemar was de eerste exportpartner die de potentie inzag van het merk Eat Natural, afgelopen 14 jaar hebben we letterlijk het ontstaan van een serieus merk meegemaakt” Dat Eat Natural Lemar niet alleen ziet als sales partner blijkt uit het feit dat er volgens Sandra ook vrijheid is om mee te denken in het concept: “de afgelopen jaren is de mindset bij de consumenten sterk veranderd, de doelgroep is zich steeds bewuster van het feit wat men eet. Als merk moet je dus anders leren denken.”  Sandra: “zo hebben wij 1,5 jaar geleden aangegeven dat de ontbijtmarkt in Nederland op slot zat en klaar was voor een nieuw soort ontbijtgranen. Daar is dus de nieuwe Eat Natural Granola Super uitgerold, (gebakken met uitsluitend honing dus geen geraffineerde suiker)  wat uiteindelijk resulteerde in een nieuw succesnummer”

Herkenbaar in een competitieve markt

Zoek voor de grap eens naar de ontbijtgranen in een willekeurige supermarkt. Is je de afgelopen jaren iets opgevallen? De schapruimte voor ontbijtgranen is explosief gegroeid. Voor merken is het essentieel om herkenbaar te zijn/blijven voor de consument. Naast het beeldmerk van Eat Natural investeerde het merk de afgelopen jaren ook in het stimuleren van de consument om bewust te zijn van wat je eet. Het bewust niet overstappen op massaproductie, suikerreductie en het met de hand vervaardigen van alle producten staat hoog in het vaandel. Dit zorgt voor hekenbaarheid, niet alleen in de schappen maar zeker ook in het verhaal waar Eat Natural voor staat. Wat dat betreft hebben zijn de oprichters van Eat Natural in hun hart nog steeds die twee studenten die in Londen de markt afstruinden, zoekende naar eerlijke producten.

 

 

Meer laden +